Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Zgodnie z informacjami WHO oraz ICS, oddawanie moczu bez kontroli to stan, w którym dochodzi do przypadkowego wycieku moczu z pęcherza moczowego, niezależnie od woli. Oddawanie moczu bez kontroli, jest często identyfikujemy również jako inkontynencja moczu (incontinentia urinae). Za nietrzymanie moczu uznaje się utratę nawet jednej kropli moczu podczas kaszlu czy kichania. Jest to kwestia, którą uznawano za znaczący problem zdrowotny w obecnym wieku i jest klasyfikowana jako schorzenie
społeczne.

Czy istnieje jedno nietrzymanie moczu?

Oczywiście, że nie! W zależności od sytuacji, podczas której dochodzi do gubienia moczu wyróżniamy:
Wysiłkowe nietrzymanie moczu – stanowi około 50% wszystkich rodzajów tego schorzenia u kobiet. W przypadku wysiłkowego typu nietrzymania moczu dochodzi do mimowolnego wycieku moczu podczas wykonywania podstawowych czynności. Wysiłek fizyczny, kichanie, kaszel lub inne zwiększające ciśnienie w brzuchu. W najpoważniejszych przypadkach, wysiłkowe nietrzymanie moczu może występować nawet podczas podstawowych czynności życia codziennego.
Nietrzymanie moczu typu naglącego – obejmuje ono zaburzenia mikcji spowodowane utratą równowagi między mechanizmami hamującymi i pobudzającymi czynność mięśnia wypieracza, który reguluje moment oddawania moczu.
Mieszane – to skojarzenie zarówno wysiłkowego nietrzymania moczu, jak i objawów zespołu pęcherza nadreaktywnego.

Jakie są czynniki ryzyka predysponujące do powstania objawów wysiłkowego nietrzymania moczu?

• ciąża i poród (kilkukrotne ciąże i porody zwiększają ryzyko),
  • urazy miednicy (m.in. w wyniku operacji przez powłoki brzuszne),
  • niedobory hormonów (estrogenów) związanych z okresem menopauzalnym (skutkiem jest obniżenie napięcia mięśniowego struktur mięśniowo-łącznotkankowych przepony moczowo-płciowej, w konsekwencji czego dochodzi do osłabienia podparcia cewki moczowej i objawów nietrzymania moczu),
  • otyłość, kiedy nadmiar tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w części brzusznej,
  • zbyt mała aktywność fizyczna,
  • wrodzone niedobory lub uszkodzenia struktury kolagenu (m.in. wiotkość wielostawowa)

Jak prowadzić profilaktykę wysiłkowego nietrzymania moczu we Wrocławiu?

Wczesna profilaktyka wysiłkowego nietrzymania moczu rozumiana to podejmowanie działań mających zapobiec wystąpieniu choroby. Najważniejszym aspektem jest zmiana stylu życia polegająca na wzmożenie aktywności fizycznej. Ponadto należy zwrócić uwagę na utrzymanie prawidłowej postawy, masy ciała, modyfikację diety oraz rezygnację z używek, prewencję zakażeń układu moczowego.
Wtórna profilaktyka wysiłkowego nietrzymania moczu opiera się na wczesnym wykryciu choroby, spowalnianiu jej postępu oraz zapobieganie powikłaniom. Najczęściej używaną metodą terapeutyczną w przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu jest trening mięśni dna miednicy, powszechnie nazywany ćwiczeniami Kegla. Ćwiczenia są bezpieczne, pozbawione skutków ubocznych. Stosujemy je u kobiet z łagodnym lub umiarkowanym stopniem wysiłkowego nietrzymania moczu. Ćwiczenia te mogą być także wykorzystywane jako środek zapobiegawczy. Zaleca się rozpoczęcie ich praktykowania już w momencie wystąpienia pierwszych objawów nietrzymania moczu.

Co zrobić jeśli doświadczyłaś nietrzymania moczu?

Czy doznałaś kiedykolwiek nietrzymania moczu, byłaś w ciąży, lub jesteś po porodzie i nie wiesz czy prawidłowo ćwiczysz mięśnie dna miednicy? Zgłoś się do fizjoterapeutki uroginekologicznej Centrum Medycznego Physioteam we Wrocławiu. Po wnikliwym wywiadzie, ocenie fizjoterapeutycznej oraz badaniu fizykalnym dobieramy indywidualne wskazówki dotyczące ćwiczeń, codziennego postępowania i metod, które spowodują, że Twoje mięśnie dna miednicy będą dobrze zaopiekowane.

Źródła:

• Borowicz, Adrianna Maria, and Katarzyna Wieczorowska-Tobis. „Metody fizjoterapeutyczne w leczeniu nietrzymania moczu.” Gerontologia polska 18.3 (2010): 114-119.
  • Purc, Dorota, and Agnieszka Rasała. „Metody leczenia nietrzymania moczu.” EJMT 3 (2015): 35.
  • Incontinence, 7th edition 2023, red. P. L. Cardozo, E. Rovner, A. Wagg, A. Wein, P. Abrams, 7th International Consultation on Incontinence, November 2021, s. 84-85.

Julia Ciuryk-Kosowska