Jak boli łokieć tenisisty?

Cierpisz na ból łokcia? Nie wiesz czy to łokieć tenisisty czy golfisty?
Zespół łokcia tenisisty to schorzenie, które dotyka zazwyczaj osoby w wieku od 35 do 55 roku życia. Objawy obejmują ból po bocznej stronie łokcia, który nasila się podczas oporu w ruchu zgięcia grzbietowego nadgarstka. Co ciekawe, najczęściej na tę dolegliwość nie skarżą się tenisiści, ale pracownicy biurowi, informatycy oraz szwaczki.

Jakie są przyczyny powstania łokcia tenisisty?

Długotrwałe narażenie na przeciążenia i mikrourazy powoduje zmiany degeneracyjne, będące wynikiem wielokrotnych, uszkodzeń włókien kolagenowych tworzących ścięgno. Organizm stara się poradzić sobie z tymi uszkodzeniami, uruchamiając procesy naprawcze. Tkanka łączna zastępuje miejsca wcześniej zniszczone. Temu procesowi towarzyszy tworzenie naczyń krwionośnych w obszarach, co prowadzi do zaburzeń w prawidłowym ukrwieniu. Ponadto, dochodzi do powstawania zwapnień. Tego rodzaju uszkodzenia najczęściej wynikają m.in. z wielokrotnego wykonywania ruchów prostowania i rotacji nadgarstka, podnoszenia przedramienia w stawie łokciowym, czy też uprawiania sportu. Tak właśnie powstaje łokieć tenisisty.

Jakie są objawy łokcia tenisisty?

Objawy zapalenia nadkłykcia bocznego kości ramiennej manifestują się poprzez dolegliwości bólowe skierowane ku przodowi i bocznemu obszarowi łokcia. Czasem także bezpośrednio nad nadkłykciem. Wraz z bólem mogą wystąpić cechy charakterystyczne dla stanu zapalnego. Są to: obrzęk oraz zaczerwienienie. Objawy mogą nasilać się szczególnie po intensywnym obciążeniu kończyny. W przypadku osłabienia chwytu i niepewności w jego wykonywaniu zaleca się szybką konsultację z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Jak wygląda diagnostyka łokcia tenisisty?

Badanie stanowi kluczowy element fizjoterapeutycznego i lekarskiego procesu diagnostycznego. Podczas wizyty fizjoterapeuta zbiera obszerny wywiad, a także określa mechanizm powstawania bólu, jego charakter i czas. Objawy bólowe są identyfikowane na podstawie badania palpacyjnego. Diagnozie podlega także potencjalne zapalenie stawu łokciowego, kontur więzadła oraz ogólna funkcja kończyny górnej, obejmująca siłę mięśni i zakres ruchu. W postawieniu diagnozy pomocne są specjalne testy funkcjonalne dokonywane przez lekarza lub fizjoterapeutę. Oprócz badania klinicznego, diagnostyka może obejmować badania obrazowe. Najczęściej stosowanym i najbardziej przydatnym w praktyce lekarskiej i fizjoterapeutycznej jest ultrasonografia (USG).

Jak leczyć łokieć tenisisty?

Wybór leczenia pacjenta będzie w dużym stopniu uzależniony od dwóch czynników: momentu, w którym pacjent skonsultuje się z fizjoterapeutą, oraz przyczyny występowania dolegliwości bólowych. W Centrum Medycznym Physioteam fizjoterapeuci, (jeśli chcesz umówić się na wizytę kliknij w link https://physioteam.pl/kontakt/) na co dzień stosują precyzyjnie ukierunkowaną na źródło problemu terapię manualną. Leczenie zachowawcze w poszczególnych fazach choroby wymaga wdrażania określonych działań. W fazie ostrej choroby, czyli w okresie nasilenia objawów, zalecane jest odciążenie stawu.

Co mogę zmienić?

Warto unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów, wykluczyć aktywność sportową obciążającą kończyny górne oraz ograniczyć ruchy, które mogą przyczynić się do nasilenia bólu. Działania naszych fizjoterapeutów w kolejnej fazie skupiają się na wdrożeniu ćwiczeń mających na celu wzmocnienie mięśni całej kończyny górnej, a także obręczy barkowej. Ostatni etap leczenia zachowawczego obejmuje edukację pacjentów o ergonomii pracy przy biurku, żeby problem, jakim jest łokieć tenisisty, nie wrócił. Co więcej, nasi specjaliści stworzą indywidualny zestaw ćwiczeń, które pacjent może kontynuować w warunkach domowych. Jeżeli zachowawcze leczenie fizjoterapeutyczne nie przynosi zakładanej poprawy, wówczas zaleca się konsultację z lekarzem i wdrożenie leczenia farmakologicznego lub operacyjnego.

• Kuncewicz E., Samborski W., Aktualny stan wiedzy na temat patomechanizmu tzw. łokcia tenisisty, Annales Academiae Medicae Stetinensis – Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie 2008; 54 (3): 48–53.
  • Świtoń A., Kruszyna J., Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej – diagnostyka i rehabilitacja, Rehabilitacja w Praktyce 2017; 6: 16–20.
  • Rosińska D., Geszprych A., Rosiń- ski M.: „Łokieć tenisisty” – wybrane spo- soby postępowania fizjoterapeutycznego. „Prakt Fizjoter Rehabil”, 2012, 28, 4-9.

Julia Ciuryk- Kosowska